Leestjesbruggen, tussen fase 1 en fase 2 van de werken
Hoofdartikel Maldegem

Hoe de expresweg straks autostrade wordt

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft het startschot gegeven om de expresweg N49 tussen Antwerpen en Knokke-Heist om te vormen tot een volwaardige autosnelweg A11.

De werken starten reeds deze zomer en zullen in drie fases worden ingedeeld. Auto’s zullen er nadien 120 km/u mogen rijden.

Voorbereidende werken

Momenteel telt de weg nog een aantal kruispunten met of zonder lichten tussen Maldegem en Damme maar die verdwijnen dus allemaal. Elke fase van de werken wordt ook gezien als een afzonderlijke aanbesteding. De timing voor de omvorming tot een autosnelweg is als volgt vastgelegd. Deel één van de werken loopt van de Damweg in Damme tot aan het talud van de Leestjesbruggen op de grens Damme-Maldegem. Dit traject bestrijkt ongeveer twee kilometer. Deze zomer starten er voorbereidende werkzaamheden, zoals het verwijderen van openbare verlichting en het verleggen van kabels en leidingen. De effectieve wegenwerken voor fase één starten eind dit jaar en zullen twee jaar duren. Aan Hoornstraat en Waterpolder komt een tunnel onder de snelweg. De volgende fase loopt dan vanaf het talud van de Leestjesbruggen tot aan de Vakebuurtstraat in Maldegem, waar tuincentrum Bomberna gevestigd is, over een afstand van zo’n 2,5 kilometer. De start van de werken voor deze fase is voorzien tegen de zomer van 2024 en ook deze werken zullen twee jaar duren tot juni 2026.

Europese subsidies

De derde fase, vanaf de Vakebuurtstraat tot aan het kruispunt met de Noordstraat (N410a) in Maldegem, dient nog verder te worden uitgewerkt door AWV. Vergunningen moeten nog worden aangevraagd, de exacte timing is dan ook nog niet bekend. Dit traject is drie kilometer lang. De totale kostprijs van de drie delen samen wordt geschat op zo’n 105 miljoen euro, ongeveer 35 miljoen euro per deel. Er werd met succes een subsidiedossier ingediend bij Europa dat ongeveer de helft van de kosten voor fase 1 en 2 op zich neemt, goed voor 30 miljoen euro. De andere helft wordt door Vlaanderen betaald. Fase drie zal volledig worden gefinancierd door de Vlaamse overheid. 

(Ives Boone)