Een dagelijks parate groep enthousiaste medewerkers met vader Noël en Dieter uiterst rechts
Evergem Hoofdartikel

Hemelsoet in Kluizen viert 40-jarig bestaan met feestweekend: De grootste slager in het kleinste dorp

De slogan hierboven lijkt wat grootsprakerig van ons, maar alleen wie ooit bij Hemelsoet is langs geweest geeft ons volmondig gelijk: deze slagerij is een begrip in de wijde omtrek ! 

Kluizen is een wat verdoken klein gehucht in de buurt van Ertvelde maar wordt druk bezocht omwille van dé populaire plaatselijke buurtslager. Zelfs een ministerie in Brussel doet op hem beroep voor speciale events met hooggeplaatste invités en ambassadeurs. En dat is toch een referentie ?
De familie Hemelsoet (vader, moeder, zoon) vieren aanstaand weekend (vr.1 + zat.2 december) hun 40ste verjaardag met een heuse stunt, proeverijen, natjes en droogjes en een cadeautje als afsluiter. Een in der haast bijgezette tent moet de verwachtte toeloop opvangen.
Wie er dan voor minimum 25 € koopt komt buiten met een gratis meterslange sliert aan chipolata-worstjes, zoveel centimeters als de opgemeten eigen lengte van de klant…
Maar deze ludiek actie is niet het enige item op het uitgebreide verjaardagsfeest.

Content 

Wat maakt een slagerij succesvol en populair? Niet alleen de grootte van de winkel of de veelheid aan keuzes in de toog maakt het verschil. Wel de kwaliteit, de versheid, de vriendelijkheid van het personeel, de verschillende eigen preparaties van de chef en de afhaalmogelijkheid (na bestelling online) geven de doorslag.
Dit alles en nog veel meer maakt al veertig jaar het succes uit van Hemelsoet: iedereen komt er graag, is er content en keert er terug. Zo simpel.
De mond-aan-mond reclame doet al jaren de rest.

Boost

Noël Hemelsoet (61) en vrouw Martine Criel (60) runden vanaf 1983 de zaak ruim 25 jaar met hun tweetjes. Zoon Dieter (38) liep twee jaar school in Ter Groene Poorte en ging nog een viertal jaar ervaring opdoen in een vleesgroothandel. Daar bekwaamde hij zich in het moeilijke vak van ‘uitbenen en versnijden’, wat hem nog dagelijks van pas komt.
Veertien jaar geleden stapte hij in de zaak van zijn ouders en zijn inbreng zorgde snel voor een stevige boost in het bedrijf. Dieters echtgenote Ellen had al langer haar eigen consultancy bedrijf en management positie bij een Gentse accountancygroep en bekeek de ambities van haar man begripvol en steunend op afstand (met kindjes Ynte (10) en Saar (3).
De catering werd dra een succesvolle tak. De verkoop van culinaire pakketten boomde tijdens corona en bleek een blijver. Leveren van grote schotels bij feesten, BBQ’s en catering in de zomer voor gezelschappen/feesten van soms 800 à 1000 man, de focus op de dagelijks honderden bereide (op te warmen) afhaalgerechten en koude schotels in de zomer, de veel gevraagde eigen specialiteiten zoals witte en droge worst en boerenpatee van de chef, het zorgde in geen tijd voor de huidige permanente tewerkstelling voor 8 personen, vader en moeder niet inbegrepen. Broodnodig ook voor een steeds van verder komend cliënteel, ministerie incluis. Dieter neemt als volleerde manager voor dit alles de organisatie en vlot verloop op zich. En springt nu en dan nog eens bij op piekmomenten. Nu vooral met de komende eindejaarsdrukte die zich met bestellingen van overal al laat voelen.
En al die tijd bleef men honkvast op dezelfde plaats uitbreiden: Kluizendorpsstraat, 62 Evergem.
“ Het verschil met vroeger, in mijn tijd, merk ik dagelijks”, vertelt vader Noël. Toen volstonden worst, saté en een kipfilet voor een barbecue. Nu is een slager meer kok dan beenhouwer.”
“En er was meer tijd voor een dorpspraatje”, valt Martine bij. “Noël ging op zondag met vrienden lopen voor zijn gezondheid, maar dronk erna het afgevallen gewicht er weer bij” (lacht).
Noël was toen al een soort populaire allemansvriend met zijn dorpshumor en onschuldige deugnieterij.  Maar zijn eenvoud, die ook nù nog de familie en personeel eigen blijft, zorgde ook voor klanten in de winkel.

Kwaliteit is standaard

“Kwaliteit is bij ons de standaard”, legt Dieter uit. “Daarover wordt niet geredetwist met onze leveranciers. Onze prijzen liggen iets hoger dan in de warenhuizen. Maar we zijn dan ook hoogwaardiger en zorgen voor ruime porties. De norm voor bijvoorbeeld een gourmet is bij ons 400 gram vlees, elders 180 gram per man. “
“Dat is als een friturist die er nog een schep frieten bijkletst als de klant een grote eter blijkt”, vult Noël aan. “Op dat vlak zijn we nooit gierig geweest, en onze klanten appreciëren onze grote porties.”

Feest

Nu vrijdag en zaterdag wordt het 40-jarig bestaan van deze ambachtelijke slagerij gepast gevierd (7.30 – 18 u, zat.tot 16 u). 
Klanten kunnen een speciaal soort charcuterie degusteren van leverancier ‘Duroc’d Olives’, een resultaat van varkens gekweekt met olijfolie, wat zorgt voor meer smaak en meer intramusculair vet.
Verder kan er geproefd worden van eigen producten als droge worst, rauwe ham, paté en boerenpastei.
Pieter Gregoir van wijnwinkel La Vineteca uit Ertvelde wil het publiek 3 nieuwe soorten aperitieven laten uittesten met een soort smaaktest waarvan de winnende aperitief later bij Hemelsoet exclusief zal verkocht worden.

Alle bezoekers die voor minimum 25 € aankopen worden gemeten en krijgen bij het buitengaan hun lengte in chipolata-worstjes mee. Het is dus aangeraden om de grootste van de familie mee te brengen…

En tenslotte krijgt iedere bezoeker in de winkel nog een droge worst ‘van de chef’ mee naar huis. Hiervoor bestaat geen aankoopverplichting.

hemelsoet@klasseslager.be

Piet De Baets