Alle Vlaamse steden en gemeenten samen haalden vorig jaar het recordbedrag van 124 miljoen euro op via boetes. De opbrengst van gemeentelijke boetes, zoals GAS-, maar ook andere boetes, is de afgelopen bestuursperiode bijna verdrievoudigd.
Van een dikke 43 miljoen euro in 2019 naar 124 miljoen euro in 2023, een recordbedrag. Maar er zijn grote verschillen tussen de steden en gemeenten onderling.
Check verder hoeveel jouw gemeente ophaalde per inwoner. De cijfers komen van Statistiek Vlaanderen en werden gepubliceerd op de website van VRT-nieuws.
Als je minder dan 20 kilometer per uur te snel rijdt, mogen gemeenten dat sinds 2021 inderdaad zelf bestraffen met een GAS-boete. De opbrengst van die boete gaat naar de kas van de steden en gemeenten. Zwaardere snelheidsovertredingen krijgen een minnelijke schikking of een straf van de politierechtbank. Die boetes gaan naar het federale boetefonds. Ook wie de lage-emissiezones niet respecteert, kan rechtstreeks beboet worden door de stad of gemeente (Gent bvb).
Toch moeten deze bedragen wat genuanceerd worden, zegt Nathalie Debast van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten: “De totale opbrengst bedraagt minder dan één procent van de gemeentelijke ontvangsten.”
Hoe zit het in jouw gemeente?
Hieronder welk bedrag er in jouw woonplaats van het Meetjesland per persoon aan gemeentelijke boetes werd geïnd vorig jaar in 2023. In volgorde van hoog naar laag.
Evergem: 2,91 euro
Eeklo: 1,84 euro
Lievegem: 0,96 euro
Maldegem: 0,49 euro
Kaprijke: 0,38 euro
St.Laureins: 0,26 euro
Assenede: 0,09 euro
Invloeden
Sommige gemeenten besteden het GAS-systeem uit aan een privé-bedrijf. Parkeerboetes worden dan «retributies» die niet in de boetecijfers zitten. Dat verklaart eventueel de verschillen tussen bepaalde gemeenten. Evenzo voor het aantal trajectcontroles die er zijn geïnstalleerd. Dat blijkt soms een erg hoge invloed te hebben. In de kleine gemeente Lo-Reninge bijvoorbeeld, dat verrassend koploper is bij de kleinere steden en gemeenten met een forse 490,8 euro per inwoner ! Je associeert dat stadje niet meteen met grote overlast of druk verkeer, maar dat is ten onrechte, zegt burgemeester Lode Morlion.
«We hebben in onze dorpskernen heel veel last van sluipverkeer dat op weg is naar Ieper of Veurne. Die overlast bestrijden we nu met 5 nieuwe trajectcontroles. Uit onze cijfers blijkt dat vooral een kleine groep hardnekkige overtreders van buiten de gemeente tegen de lamp loopt.» En omdat Lo-Reninge maar een dikke 3.000 inwoners heeft, maken de nieuwe trajectcontroles een heel groot verschil in de berekening per inwoner.
(PDB)