De Asseneedse oppositiepartij CD&V is niet mals voor de meerderheid als het over het invoeren van enkele fietsstraten gaat. “In 2022 werden in de gemeente Assenede drie fietsstraten ingevoerd” weet Van Eyckeren. “Het gaat om de Hoogstraat te Assenede, Boekhoutedorp en Nieuwe Boekhoutestraat in Bassevelde.
SamenPlus wilde hiermee de veiligheid van de fietsers verhogen. De nieuwe fietsstraten werden als bewijs voor een sterk lokaal fietsbeleid en met een bordencampagne gerealiseerd. Uit de resultaten van snelheidsmetingen blijkt echter dat er maar weinig reden tot juichen is en dat de verkeersveiligheid van de fietser er nog maar nauwelijks op vooruit gegaan is.” Geen visie Voor de Nieuwe Boekhoutestraat in Bassevele dateerden de laatste cijfers uit 2017 en waren er bij een meting 45 procent snelheidsovertredingen. “Na de invoering van de fietsstraten zien we onvoldoende positieve verandering” gaat het verder. “Nog steeds rijden 38 procent van de bestuurders te hard. Eéntje haalde zelfs een snelheid van 94 kilometer per uur. De cijfers tonen duidelijk aan dat er meer nodig is dan de aanduiding van een fietsstraat. Er is nood aan een éénvormig verkeers- en mobiliteitsbeleid in de gemeente. Momenteel is er geen visie. Het is een circus aan verkeersborden en er is weinig controle en sanctionering. Dan zijn fietsstraten een nobel initiatief maar schieten ze hun doel voorbij.” CD&V is van oordeel dat intrekking van het rijbewijs bij overtredingen veel efficiënter zou werken.
(LK)