Wie niet direct met de beurs vertrouwd is zal het niet hebben gevolgd. Maar al een drietal jaar is de beurskoers van Lotus Bakeries, de officiële naam van de firma die intussen haar Lotus koekje voor de wereldmarkt definitief herdoopt heeft in Biscoff, onderwerp van beursanalisten die ‘lyrisch’ worden van deze onstuitbare steeds stijgende aandelenkoers. Enkele recente perstitels zeggen voldoende: Lotus kroont zich tot grootste stijger in Europa (De Tijd); Wat is er aan de hand met Lotus Bakeries? (Nieuwsblad); Het op één na duurste aandeel ter wereld (HLN), enz.
Luxe probleem
Koekjesgigant Lotus Bakeries rapporteerde vorige week voor de eerste zes maanden van 2024 (opnieuw) een spectaculaire stijging van de omzet met 19,6% of 98 miljoen euro. Lotus temperde hierbij echter zelf de verwachtingen bij beleggers door te zeggen dat ze de groeivoet niet mogen extrapoleren naar de toekomst, aangezien hun fabrieken momenteel de expansie moeilijk kunnen volgen. Een soort luxeprobleem dus. Onmiddellijk schoot de aandelenkoers dezelfde dag 6,7 % hoger van 10.040 € naar 10.720 € (prijs van één aandeel).
Voor potentiële gemiddelde beleggers intussen een onmogelijk hoge prijs om snel wat bij te kopen…
Opmerkelijk: het aandeel noteerde in september 2021 nog 5.610 euro, een bijna verdubbeling van de koers in 3 jaar tijd. Normaal dat zowat alle analisten zich afvragen waar dat naartoe gaat op lange termijn ? Vandaag is het bedrijf meer dan 8 miljard waard op de beurs.
India aan de beurt
De directie van Lotus heeft het heft dan ook niet toevallig stevig en professioneel in handen. Op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in mei (velen gaan daar naartoe voor de gratis grote verzamelzak met Lotus lekkernijen bij het buitengaan) wordt aan aanwezigen uitgebreid uitgelegd welke strategie uitgestippeld staat voor de toekomst. Met fabrieken in Zuid-Afrika, Amerika (aan verdubbeling toe) en straks ook in Thailand (voor introductie op de Aziatische markt) lijkt de expansie in de toekomst verzekerd. Al is daar nu al de waarschuwing dat men de productie niet kan volgen.
En recent kondigde de Lembeekse koekjesbakker aan dat het gaat samenwerken met Mondelez International, de grootste koekjesfabrikant ter wereld. Die laatste zal voor Lotus speculoos bakken en verkopen in India. De twee bedrijven zullen samen ook nieuwe koekjes ontwikkelen.
Koekjes op vliegtuigen
Vorig jaar bereikte Lotus Bakeries voor het eerst een omzet van 1 miljard euro. Ze opereren in meer dan 70 landen en blijven groeien. Een groot deel van hun strategie is om mensen kennis te laten maken met hun koekjes buiten hun huis. Ze hebben daarin al langer zwaar geïnvesteerd in samenwerkingen met luchtvaartmaatschappijen, waar ze op vliegtuigen gratis monsters uitdelen, wat hen internationale herkenning oplevert.
En vooral het unieke Biscoff-koekje op de smaakpapillen tot meer laat verleiden, straks thuis bij de koffie.
Top secret
Lotus Bakeries werd opgericht in 1932 in Lembeke. De huidige CEO, Jan Boone, is de kleinzoon van de oprichter. In de loop der jaren heeft Lotus zijn productassortiment aanzienlijk uitgebreid. Denk maar aan Dinosaurus koeken, peperkoek, ijsjes, Suzy wafels, pasta, enz. Met aanhoudende groei en strategische uitbreidingen blijft Lotus Bakeries een interessante speler op de wereldmarkt. Vandaag worden jaarlijks meer dan 7 miljard (!) speculoosjes in liefst 70 landen opgepeuzeld. En opvallend: waar bij een wereldsucces meteen kopieën opduiken, blijft het tot op vandaag wachten op de perfecte Lotus-kopie.
Het recept is dan ook een goed bewaard geheim.
“Precies”, knikt CEO Jan Boone. “Van de 2.000 werknemers in ons bedrijf kennen er welgeteld 6 het recept. Meer is niet nodig. Al hebben wel meer mensen daartoe een verdienstelijke poging gedaan (lacht). Onder meer voor de karamellisatie gebruiken we inderdaad een speciale techniek, net als voor het krokant maken en houden van ons speculooskoekje. Al gebruiken we op wat minieme aanpassingen na — zoals de vervanging van dierlijke door plantaardige vetten — nog altijd hetzelfde recept als mijn grootvader-oprichter, en dat al bijna 90 jaar. Zonder dat één smaakaccent domineert. Niet het kruidige, en niet het zoete, zodat iedereen de volgende dag opnieuw zin heeft in een speculooskoekje. En de dag later alweer… Niets mag in de smaak te uitgesproken zijn, en daar slaagt onze speculoos perfect in.”
Piet De Baets