Heeft Eeklonaar Filip Van Vlaenderen wellicht een gat in de (immobilien)markt gevonden ?
Het ziet ernaar uit want het onafhankelijk advies en de bijstand die hij kopers van een eigendom wil geven is in Belgie nog niet ingeburgerd, zoniet onbestaande. Of anders uitgedrukt: hij wil voorkomen dat argeloze kopers een ‘kat in een zak kopen’, bij gebrek aan ervaring bij dergelijke aankoop.
Koop-stress
In Belgie wordt de koper van een eigendom meestal geconfronteerd met twee partijen aan de overkant: de verkoper enerzijds, bijgestaan anderzijds door een commerciële, meestal gehaaide immomakelaar. De koper zelf is onervaren, voelt zich alleen, wel op zijn hoede voor de prijs maar verder overgeleverd aan vage indrukken bij een kort bezoek aan de eigendom. Daarna begint de onderhandeling over de prijs.
Filip Van Vlaenderen (63) kent dat scenario. Hij kocht lang geleden als beginneling zelf enkele eigendommen en liet zich daarbij wat overdonderen door de commerciele uitleg en ervaring van de makelaar. Zelf liet hij zich bijstaan door hooguit zijn echtgenote of schoonbroer. Toch voelde hij zich bij zo’n bezoek zelden op zijn gemak, om niet van bijhorende koopstress te spreken. De steun van een meer beslagen consulent als steun ontbrak hem telkens en een zoektocht naar zo iemand liep altijd spaak. Vandaar zijn nieuw idee, wellicht nog een gat in de markt, maar vooral noodzakelijk en wat hem betreft absoluut niet duur (zie verder).
Bijstand aan de koper
Filip: “In België is zo’n adviseur nog niet ingeburgerd naar mijn weten, alhoewel dit in Engeland dagelijkse kost is. Over het algemeen neemt men daar een “ Property surveyor” onder de arm om het huisbezoek (soms al een tweede), met hun twee (de koper zelf en zijn consulent) fysiek mee te volgen en nota te nemen van eventuele tekortkomingen of andere problemen waar de uitnodigende makelaar of verkoper (bewust of onbewust) geen aandacht aan besteedt. Immers werkt de makelaar voor de verkoper en heeft er geen belang bij om eventuele problemen i.v.m. de woning te melden aan potentiële kopers.”
En precies die broodnodige assistentie wil Filip Van Vlaenderen nu professioneel aanbieden aan een koper.
Helpen bij tegenbod
Filip: “Mijn exclusief aanbod bestaat erin om potentiële kopers van een huis te begeleiden, bij hun bezoek(en) aan de eigendom om hen te kunnen wijzen op “verborgen” gebreken, vocht en andere structurele problemen, om nadien te overleggen over mijn bevindingen. Ook kan ik raad geven over eventuele mogelijkheden om aanpassingen te doen in bewuste woning. Ik stuur binnen de 48 uur een verantwoord en uitgebreid rapport met mijn conclusies door naar mijn cliënt met – op verzoek – eventueel namen van aannemers die in aanmerking komen om na aankoop de besproken verbouwingen of aanpassingen uit te voeren. Het is de bedoeling om kopers, die altijd alleen staan tegenover de verkopende partij, te assisteren en vooral te vrijwaren van het kopen van “een kat in een zak”. Mijn expertise kan hen wijzen op de eventuele tekortkomingen van de eigendom om zelfs met gemotiveerde redenen te helpen om de prijs te drukken en samen te zoeken naar een aannemelijk tegenbod. Hier stopt dan mijn tussenkomst.”
Taptoe: En uw prijs Filip… ?
Filip: “Daar heb ik lang over nagedacht. Het is een eenmalige en aflopende opdracht. Ik fungeer als tussenpersoon voor de koper, zoals een immomakelaar optreedt voor de verkoper. Ik werk nochtans niet op procent, maar voor een basisprijs van 400 € + btw. Daar zijn vier uur en een verplaatsing van 30 km (H&T) inbegrepen. Per extra km vraag ik 0,35 € en 100 € per uur extra tijd. Wie mijn ereloon in percentage zou berekenen in verhouding tot de uiteindelijke koopsom zou gegarandeerd een klein cijfer nà de komma uitkomen” (lacht).
Onervaren
Filip Van Vlaenderen is 63 en reeds met pensioen. Hij was 35 jaar als fabrikant bedrijvig in de metaalsector als constructeur van eigen stalen deuren en poorten, balustrades en het automatiseren van schuif- en draaipoorten. Zijn huidige expertise in het begeleiden van eigendommen met modale kopers bekwam hij door in te zien dat hijzelf bij zijn eerste aankopen beter zo’n begeleider of expert had meegenomen. Hij voelde bij dergelijke bezoeken aan dat hij tegenover een overgewicht van ervaren verkopers stond met weinig eigen tegengewicht. Vijfendertig jaar in de bedrijfswereld helpt hem nu om zijn inzichten en ervaring ter beschikking te stellen van hen die zoals hij niet in hetzelfde schuitje willen varen.
Piet De Baets