Vier bladzijden van Taptoe zijn gewijd aan Black Friday en een achttal moedige firma’s die hun uiterste best doen om hun klanten (en onze lezers) het onderste uit hun prijzenkan te halen.
Het geeft ons de kans om wat dieper in te gaan op dit uit Amerika overgewaaid fenomeen dat ook hier volop een vaste (jaarlijkse) waarde werd.
Wat is Black Friday?
Het concept van Black Friday en verwijst in Amerika naar de dag ná Thanksgiving. Die feestdag valt standaard op de vierde donderdag van november (dit jaar op 29 november). De meeste Amerikanen hebben de dag erna vrijaf en maken daar goed gebruik van voor hun eerste kerstaankopen begin december. Met sinterklaas en kerst voor de deur is dit zeer zeker welkom. Intussen is Black Friday zo populair dat de aanbiedingen en kortingen langer lopen dan 1 dag, veelal tot en met maandag, ook wel ‘Cyber Monday’ genoemd in Amerika. Veel winkels kwamen erachter dat veel mensen aan de drukte van Black Friday willen ontsnappen en laten de spectaculaire kortingsactie doorlopen tot en met de maandag daarop.
Omdat kortingen soms kunnen oplopen tot wel 60 procent zijn er mensen die speciaal opblijven tot middernacht om via websites hun eerste kortingen te halen. Winkels spelen op dit alles in en bieden soms torenhoge kortingen aan. En ook in België doen we maar al te graag mee met de Black Friday-pret. Ook voor ons is dit immers het ideale moment om al wat voordelige kerstcadeaus te scoren óf om onszelf op iets leuks te trakteren. En soms zijn er deals om ervan achterover van te vallen. Ontdek straks of dat ook in het Meetjesland het geval is.
(PDB)