Vanaf maandag 21 oktober start een volgende fase in de ombouw van de expresweg N49 tot een volwaardige snelweg. Het betreft het stuk tussen de Passiedreef, bij Tuincentrum Bomberna, en het Leopold- en Schipdonkkanaal. Niet alleen de weg zal worden aangepast, er komen ook drie nieuwe bruggen over de kanalen, een vernieuwde doorgang onder de bruggen voor fietsers en landbouwvoertuigen, volwaardige fietspaden langs de kanalen en een ecopassage aan de Donkse Beek.
De eerste fase van start
De huidige expresweg dateert van de jaren ‘70 en is erg verouderd. Het is de bedoeling om deze weg veiliger en vlotter te maken en daarom besliste de Vlaamse overheid om hem om te bouwen tot een autosnelweg. De weg tussen Antwerpen en Zelzate is ondertussen al aangepast tot autosnelweg. Nu moet hetzelfde gebeuren tussen Zelzate en Maldegem. Tijdens de werken blijft verkeer op de expresweg vanaf Maldegem mogelijk maar zijn er omleidingen voor fietsers en lokaal verkeer voorzien. De voorbereidende werken zoals het rooien van bomen en de nutswerken zijn al in september gestart. Op maandag 21 oktober startte vervolgens de eerste fase van de echte werken aan de weg. Tijdens deze eerste fase wordt een volledig nieuwe rijweg aangelegd op het rijvak richting Antwerpen. Verder komen er ook aanloophellingen naar de twee nieuwe bruggen aan weerszijden van het kanaal en er wordt gestart met de bouw van de twee nieuwe bruggen, die naast de bestaande bruggen worden voorzien.De nieuwe bruggen over het kanaal, eentje richting Antwerpen en eentje richting kust, worden steviger gebouwd en uitgerust voor uitzonderlijk vervoer en militair transport van en naar Zeebrugge dat vandaag nog moet omrijden via de Brugse Steenweg (N9). Ook het lokale verkeer wordt na de omvorming goed ontsloten. Zo komt er een parallelweg langs de N49 en voorbij de Donkse Beek tot over het kanaal. Voor lokaal verkeer komt er ook een nieuwe brug over het Leopold- en Schipdonkkanaal. Zo moet lokaal verkeer niet meer via de drukke expresweg rijden. De drie nieuwe bruggen worden ook voldoende hoog, zodat landbouw- en onderhoudsvoertuigen zich vlot onder de bruggen kunnen verplaatsen. Deze eerste fase duurt vermoedelijk tot het najaar van 2025.
Verkeerssituatie wijzigt fors
De verkeerssituatie voor de weggebruikers verandert echter door de werken grondig vanaf 21 oktober. Zo wordt het jaagpad ter hoogte van de Leestjesbruggen volledig afgesloten en fietsers zullen omgeleid worden. Hiertoe wordt onder meer een veilige, door lichten geregelde oversteekplaats voorzien op het kruispunt van de N49 met de Koning Albertlaan. Fietsers tussen Middelburg en Maldegem dienen om te rijden via de Schorreweg, Dijkstraat, Aardenburgkalseide, Rokalseidestraat en Paddepoelestraat. Voor het gemotoriseerd verkeer blijft doorgang langs de werf mogelijk over 1 in plaats van 2 rijstroken. Wel worden verschillende zijstraten afgesloten van de expresweg. Lokaal verkeer zal daarom moeten omrijden. Zo zal het verkeer tussen Den Hoorn en de Passiedreef een omleiding via de Hoornstraat, Middelburgse Steenweg, Vissersstraat, Weststraat, Scheewege, Brezendedreef en Passiedreef moeten volgen. Voor het verkeer van Lapscheure naar Damweg geldt een omleiding via Vredestraat, Oude Sluissedijk, Leopoldsvaart-Oost, Molentje en Damweg. Verkeer naar Middelburg rijdt via Aardenburgkalseide, Rijksweg in Eede, Hazewegeling, Vlasstraat, Nieuweweg, Tol, Dinantstraat en Meulekreek. Als alles vlot verloopt moeten alle wegenwerken op dit deel van de N49 volledig klaar zijn tegen eind 2026.
(Ives Boone)