Eeklo Maldegem

Grondige restauratie van oude spoorwegbrug in Balgerhoeke

Vzw Stoomtrein Maldegem-Eeklo wil zo snel mogelijk de oude spoorwegbrug over het Schipdonkkanaal in Balgerhoeke restaureren. De vernieuwde brug moet klaar zijn in februari 2026 en de kostprijs voor de herstellingswerken bedraagt 700.000 euro.

De spoorlijn Eeklo-Maldegem dateert al van 1862. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de spoorbrug in Balgerhoeke vernietigd en kort daarna kwam de huidige ophaalbrug in de plaats. De brug is nu echter na 78 jaar toe aan restauratie. De bovenbouw van het beweegbare gedeelte gaat er al in november af. In december, na de traditie van de Sinterklaastreinen, wordt dan de onderbouw volledig vervangen. De vernieuwde brug moet al klaar zijn in februari, zodat de Valentijntreinen niet in het gedrang komen. 

Slagader

De restauratiekost (700.000 €) is een grote investering voor de vzw, maar levensnoodzakelijk. “Als het niet gebeurt, kunnen we op een dag zelfs niet eens meer over Balgerhoeke naar Eeklo en stopt het ”, zegt voorzitter Koen Goossens hierover. “Die brug is de slagader van onze werking.”
Bij het grondig onderhoud van de Rapenbrug worden zowel de planken van de rijweg als van de voetpaden vernieuwd. De metalen onderbouw van de brug wordt eerst grondig gestraald en gecontroleerd. Als het nodig is, zullen onderdelen worden verstevigd of vervangen. Alle metaal van de brug krijgt vervolgens een nieuwe coating. Als kleur wordt hetzelfde voorgesteld als de Celiebrug. 

Restauratiekost 

Goossens hoopt de kosten te kunnen dekken via de succesvolle werking van de vzw met hun organisaties van ritten en restauranttreinen, maar ook met subsidies van de overheid.
‘We leven uiteraard ook van subsidies. Door de erkenning als Erfgoed-site kunnen we voor de restauratie rekenen op 70 procent tegemoetkoming in plaats van 50 %. Dat maakt een groot verschil, maar ook fondsenwerving is voor ons zeer belangrijk.’
Enkele weken geleden kreeg de vzw nog een subsidie van 12.000 euro van de provincie omwille van hun unieke erfgoedwaarde. In Maldegem bevindt zich immers de grootste Vlaamse collectie van rijvaardige stoom- en dieseltreinen.
David Coppens, gedeputeerde voor Erfgoed: “Het kan niet ontkent worden dat werking rond de stoomtrein tussen Maldegem en Eeklo een breed publiek aanspreekt uit de hele provincie en zelfs de provinciegrenzen overstijgt. Meer zelfs: de organisatie geniet internationale bekendheid. “ Hun collectie is echt opzienbarend. En ook de inspanningen geleverd door vrijwilligers verdienen absoluut een pluim. Chapeau !” (Ives Boone)