Het huis-aan-huisblad Taptoe Meetjesland is al ruim 50 jaar lang (sinds eind 1972) een fenomeen in het Meetjesland. Het blad combineert een creatieve, gevarieerde commerciële inhoud met een sterke, kritische, vaak “stoute” redactionele aanpak. De uitgever, tevens hoofdredacteur, speurt wekelijks naar ludiek of frappant plaatselijk nieuws dat de lezers dan voor het eerst onder de neus krijgen.
Uniek in de perswereld
Piet De Baets, na een 4-jaar lange carrière als freelance beroepsjournalist, lanceerde eind 1972 in zijn geboortestreek een onuitgegeven nieuwe formule in de uitgeverswereld die journalistiek en publiciteit perfect combineert.
Al 50 jaar lang is dit voorbeeld nauwelijks nagevolgd in België, hoewel het wekelijks telkens opnieuw haar succes blijft bewijzen in de meer dan 65.000 bussen van een 23-tal kleinere gemeenten rond Eeklo en Maldegem. Zowat 80% van alle Meetjeslandse handelszaken – daaronder ook notarissen, immobiliënkantoren en begrafenisondernemers – vertrouwen hun berichten en publiciteit inmiddels toe aan dit blad. Fotobladzijden met redactionele uitleg rond nieuwe of vernieuwde zaken, themapubliciteit rond tuin, Kerst-, Moederdag, Valentijn en solden, het zijn wekelijkse items die duizenden lezers telkens opnieuw naar Taptoe Meetjesland leiden.
Een eigen ervaren zet- en ontwerpteam zorgt voor de opmaak van alle advertenties, maar zorgt evenzeer voor het ontwerpen van folders en ander publicitair materiaal voor cliënteel op zoek naar iets origineels of opvallends.
Bewaakt concept
Niet eigenaardig dus dat Taptoe veruit het populairste, bijna enig overblijvende en meest geraadpleegde reclameblad van de streek blijft. En al die tijd blijft Piet De Baets (ondertussen 77) als uitgever/hoofdredacteur wekelijks waken over de verdere invulling van zijn oorspronkelijk concept.
Bijzonder populair zijn de commerciële portretreportages in verhaaltrant, die de opdrachtgevende klant maximale respons en return voor zijn investering bezorgt.
Overnames
Talrijke collega-uitgevers werden in de loop der Taptoe-geschiedenis overgenomen. Daaronder het ‘Reclameblad van Wachtebeke’, Snoepie, Het ‘Advertentieblad’ (Axel), het ‘Fonteintje’ (Gavere), Meetjesland Express, Houtland Express, Kanaal Express en in 2019 ‘Publi-Week’ (Evergem). In 2021 startte De Baets nog een nieuwe editie van Taptoe in Wetteren op 51.300 exemplaren, ondertussen door een collega onder de naam ‘Klavertje Vier’ verder gezet.
De grootste overname gebeurde echter in 2008 toen Taptoe zijn rechtstreekse concurrent, de bekende Eeklose drukkerij-uitgeverij “De Eecloonaar” volledig overnam. De toen al ingezette langzame doodsstrijd van dit oudste weekblad van België werd door De Baets nog een goed jaar met alle commerciële en journalistieke middelen gepoogd nieuw leven in te blazen.
Eén jaar later moest ook de overnemer deze ijdele poging opgeven maar een afgeslankte versie van dit weekblad werd over een viertal redactiebladzijden in Taptoe opgenomen.
Website
Onmiddellijk startte een nieuw succesvol tijdperk voor dit nu extra-informatief gestoffeerd publicitair weekblad dat ook stilaan zijn verspreidingsgebied begon uit te breiden naar 65.000 exemplaren.
Op een eigen website (www.taptoe.be) tenslotte wordt reeds op zondagavond vanaf 18u. de nieuwe versie van Taptoe telkens “live” op het internet gezet, ver vóór de gedrukte versie in alle bussen met de postbode wordt gedropt
De website lokt de eerste uren al onmiddellijk. meer dan 1.500 bezoekers en nadien gemiddeld 5.000 iedere week. Dit is zonder meer uniek. Geen enkel reclameblad biedt haar lezers aan deze snelheid een vergelijkbaar aanbod aan regionaal nieuws en actuele publiciteitsboodschappen op haar site.
Geen wonder dus dat mensen al jarenlang vanaf maandagmiddag tot donderdagavond verlangend uitkijken naar de komst van dit uitermate populair plaatselijk medium van hun streek.
In de marge
In de marge van Taptoe ontwikkelden zich in de loop der jaren nog andere succesvolle initiatieven van De Baets. Zo onder meer de uitgave van de bekende adressen-en telefoongids De Klapper. In alle huizen van meer dan 120 gemeenten werd jaarlijks zo’n boek van meer dan 200 pagina’s gratis gedropt.
De Baets, zonder opvolgers aan het vallen, verkocht de aandelen aan een vennoot in 2016.
Samen met een vaste redacteur in dienst gaf Taptoe ook meer dan 110 boeken, waaronder talrijke bestsellers, uit. Van “Getuigenissen uit de concentratiekampen” werden meer dan 18.000 exemplaren verkocht, top 3 in Humo’s hitparade destijds.
En ondertussen werd een zijtak opgestart om folders en eigen blad te bedelen. Inmiddels zijn 22 bedelers daarmee wekelijks bezig. met het verdelen van 65.000 exemplaren in evenveel bussen.
En nog steeds is het einde van de firma Taptoe niet in het zicht. Talrijke nieuwe initiatieven, op de leest van de hedendaagse tijd, staan voor 2024 reeds in de steigers…