• Eeklo
18/11/2013

Vorige week kwam Peter Pauwels, voorzitter van de Eeklose Vlaams Belangafdeling, op de proppen met een nieuw en ander voorstel om de passage van de N9 in het stadscentrum her in te richten. Vlaams Belang wil niet weten van een ‘knip’ maar opteert voor rotondes en veel parkeerplaatsen. ‘Een alternatief, dat veel fiets- en autovriendelijker is dan wat nu voorligt’, zegt Pauwels.‘Onze plannen zijn een stuk realistischer dan de wilde plannen van het stadsbestuur’, meent de Vlaams Belangman. ‘Vooreerst willen wij van de twee baanvakken richting Maldegem een tweerichtingsweg maken. Wij zouden de ligging van deze rijstroken behouden en zo ondervinden handelaars en verkeer geen hinder van de werken. Op de middenberm, die nu veel te breed is, kunnen dan schuine parkeerstroken ingepast worden. Op die manier zouden er in de Stationsstraat heel wat parkeerplaatsen bijkomen. Een groene bufferzone moet dan de auto ’s aan het zicht onttrekken. Van de twee andere rijstroken zouden wij er dan één behouden als in- en uitrijstrook voor de parkeerstroken. Op die manier zou het verkeer ook niet meer gehinderd worden door parkerende wagens. De vrijgekomen ruimte van de andere strook kan dan gebruik worden om voldoende ruimte te creëren voor fietsers en voetgangers. Wij zijn van oordeel dat, als je het fietsgebruik wil stimuleren, je de fietsers voldoende plaats en een eigen comfortabele plek moet geven.’KNIPOok van een zogenaamde ‘knip’ wil Pauwels niet horen.’Want door een knip te maken in de Doortocht maak je het doorgaand verkeer onmogelijk. Wie dan bijvoorbeeld vanuit de Stationsstraat naar Boelare zou moeten, dient ofwel de Ring te nemen ofwel langs Oostveld-, Kriekmoer- en Vrombautstraat te rijden wat het sluipverkeer zal doen toenemen. Het doorgaand verkeer moet volgens ons niet gestopt worden, maar eerder gestuurd. Dat doe je best met twee rotondes: één aan het Ledeganckplein en één aan het Koningin Astridplein. Op deze manier houden we Eeklo niet alleen leefbaar en bereikbaar voor onze handelaars maar ook het kostenplaatje zal heel wat minder duur uitvallen dan nu het geval is’, besluit Peter Pauwels.(Ives Boone)