• Meetjesland
22/05/2022

De solidariteitsacties voor Oekraïne stoppen niet en worden soms heel spitsvondig.

Nu neemt AB Inbev (Stella, Leffe, Jupiler) het ter plaatse stilgevallen brouwen van het populairste bier uit Oekraïne over in Leuven en lanceert het in onze warenhuizen met de belofte dat de winst naar de zwaar getroffen oorlogsslachtoffers en plaatselijke humanitaire hulp gaat. Inmiddels zijn in Leuven al een kleine 2 miljoen blikken geproduceerd. Carrefour Eeklo (einde Kon. Albertstraat) en Carrefour Waarschoot (Stationsstraat) hebben het bier alvast voldoende in voorraad en bieden het aan per 6 blikjes van 33 cl aan 8,29€.

Naam niet uit te spreken
We hebben het bier met enkele vrienden geproefd. Een lekker licht pintje met een alcoholgehalte van 4,8 procent en te omschrijven als “verfrissend met een karakter dat kracht en pit perfect in evenwicht brengt”.
Op het blauw-gele blikje staat een onmogelijk uit te spreken naam
in het Oekraïens cyrillische schrift, een voor ons onbekend alfabet. Daarom wordt op elk blikje onder de originele naam de voor ons gemakkelijker uit te spreken naam geschreven: Cher-ni-giv-ske.

Populair
Het is Anna Rudenko, de marketingbazin van het biermerk in Oekraïne, die het initiatief vanuit België leidt. Ze belandde vorige maand in ons land om te vluchten voor de oorlog.
“Ik ben er trots op dat we Chernigivske buiten Oekraïne op de markt kunnen brengen”, vertelt ze. “Chernigivske is geliefd bij vele generaties Oekraïners en daar uitgegroeid tot het populairste biermerk. Op deze manier maken nu ook de Belgische consumenten kennis met ons geliefd bier. Al zijn de blikken hier wat klein. Wij verkopen het in blikken van een halve liter (lacht).”

Donatie
In Oekraïne liggen de activiteiten van de brouwerij in Tsjernihiv, in het noorden van Oekraïne, helemaal stil. Op 24 februari, de eerste dag van de oorlog, werd de stad al belegerd door het Russische leger en ligt nog steeds in de vuurlinie.
Anna Rudenko: “De humanitaire crisis zet het leven van miljoenen Oekraïners op zijn kop. Door Chernigivske in enkele landen op de markt te brengen, kunnen we een extra bijdrage leveren aan humanitaire hulp voor mijn land. Hopelijk willen veel consumenten daaraan bijdragen.“

Weg uit Rusland
AB InBev heeft Chernigivske intussen ook al geïntroduceerd in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland. De Leuvense brouwer garandeert via dit initiatief ten minste vijf miljoen euro aan steun voor de mensen in Oekraïne.
Ondertussen is AB Inbev nog indirect in Rusland zelf actief. Het bedrijf heeft voor de activiteiten in dat land een samenwerking met het Turkse bedrijf Anadolu Efes.
“We hebben gezegd dat we ons aandeel daarin willen verkopen, en onze partner gevraagd te stoppen met de verkoop van bier in Rusland. We willen ook geen geld ontvangen uit de verkoop die daar momenteel nog plaatsvindt”, zegt Jason Warner, de hoogste baas van AB Inbev in Europa. Het vertrek uit Rusland kost het bedrijf ruim 1 miljard euro.
Tenslotte graag nog één advies voor onze Taptoe-lezers, met het schuim op de kraag: “Chernigivske komt het best tot zijn recht wanneer je het deelt met je vrienden.”
Het goede doel smaakte nog nooit zo naar meer…

Piet De Baets

Carrefour Eeklo
Koning Albertstraat 106,
Alle dagen open tot 20 u, op zondag tot 19 u. Gesloten op donderdag.

Carrefour Waarschoot
Stationsstraat, 77,
Alle dagen open tot 19 u, op woensdag tot 13 u. Gesloten op zondag.