• Eeklo / Waarschoot / Evergem
08/05/2022

De garages en merkverdelers staan voor grote uitdagingen en onder hoge druk, nu de omwenteling in hun sector volledig naar de elektrische kant begint over te hellen.
Bovendien trekken de grote autoproducenten, al dan niet via hun importeurs, de verkoop aan particulieren stilaan exclusief naar zich toe en worden de dealers weldra nog een doorgeefluik. Een en ander heeft te maken met de nakende toekomst van uitsluitend 100 % elektrische wagens.
En dan vraagt Taptoe zich af of Denis Steenbeke, alleenverdeler met 4 grote Peugeot/Citroën-garages in de streek (Waarschoot, Evergem, Deinze, Tielt), het niet stilaan warm onder de voeten krijgt ? Maakt hij zich zorgen?
Claim op toekomst
In september 2018 hebben de garages ‘Peugeot Steenbeke’, ‘Citroën Verhelst’ (Deinze) en ‘Tielt Motors’ de krachten gebundeld en treden sindsdien als één groep naar buiten onder de verzamelnaam Traxxion. Met deze doorgedreven samenwerking anticipeerden de respectievelijke zaakvoerders, waaronder Denis Steenbeke, op de duidelijke trend in het autolandschap om meerdere concessies in één enkele groep onder te brengen. De transactie ging met de nodige investeringen gepaard.
We zijn 4 jaar verder en hun voorziene trend in het autolandschap is al aan een grondige verandering toe. Niet alleen regeringsmaatregelen, intenties van de invoerders maar ook de verkoop van wagens via internet, leggen een zware hypotheek op de toekomst van autoverkoop.
Met een jaarlijkse omzet van ongeveer 3.200 wagens behoorde Traxxion in 2020 nog tot de Top 50 van grootste dealers in België.
Harde deadline
In Vlaanderen mogen per 2029 geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer worden verkocht. Vanaf dat jaar is alleen de verkoop van elektrisch aangedreven modellen nog toegestaan. Ook de verkoop van nieuwe hybride auto’s wordt daarmee per 2029 verboden. Deze toekomst is nog nauwelijks 7 jaar van ons af…
Er zijn wel enkele voorwaarden aan het verbod verbonden, o.a. als op dat moment elektrische auto’s in aanschaf goedkoper zijn, voldoende aanbod van auto‘s en batterijen zijn en voldoende laadinfrastructuur aanwezig is. Er komt voorlopig geen verbod op de verkoop van tweedehands auto’s met verbrandingsmotoren en gebruikte hybrides. Vlaanderen loopt met deze deadline voor op dezelfde EU-deadline per 2035 voor de brandstofmotor in nieuwe auto’s.
Nieuwsgierig hoe Denis Steenbeke tegen dit alles aankijkt..
‘We blijven nodig’
Denis Steenbeke (lacht met onze ongerustheid): “Ik zie dit alles nog niet zo pessimistisch
als het lijkt. Natuurlijk zullen we het niet gemakkelijk hebben en zal een aanpassing noodzakelijk zijn. Maar we zullen nodig blijven.”
Taptoe (verwonderd): Hoezo ?
Denis Steenbeke: “Op langere termijn zal dat elektrisch segment ons inderdaad veel minder werk bezorgen. Maar er zullen genoeg taken overblijven voor de dealer. Gedaan weliswaar met olie verversen om de zoveel kilometer, nu nog zowat 40 % van het onderhoudswerk. Maar ook als er online wordt verkocht zal de wagen nog leveringsklaar moeten worden gezet. De batterijen zullen een steeds langere levensduur meekrijgen, maar banden zullen nog steeds moeten vervangen worden. En onze carrosserie zal ook nog wel werk blijven hebben zeker? Dus niet gepanikeerd. Elektrische wagens–en voorlopig ook nog hybrides – zullen bovendien door ons ook klaargezet moeten worden voor de occasiemarkt, misschien verkocht, en vooraleer een nieuwe wagen op internet aan te kopen zal de koper ons – als vertrouwenspersoon–in de toonzaal nog wel eens komen raad vragen: over de bedieningsknoppen bijvoorbeeld, over de kleur, het onderhoud, technische details, enz.”
Taptoe: Maar het dealerschap zullen ze jullie inmiddels afpakken?
Denis Steenbeke: “Daar is inderdaad volop sprake van. Grote producenten willen de touwtjes van de verkoop steviger in eigen handen krijgen ten koste van de dealers, die momenteel met ‘concessiecontracten’ werken. In de toekomst zouden dat ‘agentschapscontracten’ worden. Dan verkoopt de producent rechtstreeks aan de consument, meestal via het internet. Wij zijn dan nog een louter tussenstation om de auto af te leveren en zullen daarvoor een premie opstrijken. Tesla en Polestar werken al op die manier. De klanten zijn dan niet meer van ons, en kortingen of extra gratis opties komen bedingen, zal tot het verleden behoren. Maar zoals daarnet gezegd, ons 100 % uitschakelen zal niet kunnen gebeuren.”
Geen paniek
Taptoe: Kunnen jullie zich op een andere manier op de toekomst voorbereiden?
Denis Steenbeke: “Dealers zullen aanvullende bronnen van inkomsten moeten gaan zoeken, dat lijkt mij logisch. Maar ons bedrijf is met deze nieuwe toekomst al volop bezig. Wij focussen ons nu vooral op deelwagens en huurauto’s voor de korte termijn. Momenteel hebben we zo al 50 wagens in voorraad, wij mikken op 100. Vandaag zijn er bijna geen wagens meer in stock, noch nieuwe, noch occasies. En mensen willen of kunnen soms niet wachten op de levering van hun nieuwe aankoop. We geloven ook in laadpalen, vooral voor onze elektrische deelwagens straks. En tenslotte hebben we met een groep van 5 grote dealers een bedrijf opgestart waarmee we samen wisselstukken – van àlle merken–rechtstreeks bij de leveranciers gaan aankopen. Wij mikken op een omzet van 100 miljoen euro. Persoonlijk panikeer ik inderdaad niet met het oog op de snel veranderende toekomst in ons vak (lacht).”
Piet De Baets