• Maldegem/Eeklo
20/11/2022

Het ziet er naar uit dat het stokpaardje van voormalig Maldegems burgemeester Van Hulle, intussen Vlaams Volksvertegenwoordiger, er niet komt.
Volgens Bart Van Hulle (Open VLD) zou de doortrekking van het spoor naar zijn gemeente grote tijdswinst betekenen voor Maldegemnaren die met de trein van en naar Gent willen. De vraag van Van Hulle kreeg gehoor, want hij kon spoorwegbeheerder Infrabel overtuigen om met een haalbaarheidsstudie te onderzoeken of een doortrekking naar Maldegem realistisch was. Maar nu blijkt dat het potentieel van die ‘nieuwe’ lijn niet bijzonder overweldigend is. Het aantal reizigers dat de trein van en naar Maldegem zou nemen, in de veronderstelling dat spoorlijn 58 vanuit Eeklo doorgetrokken zou worden naar Maldegem, is niet wat je ervan kan verwachten.
Dat tonen de eerste resultaten van het haalbaarheidsonderzoek. Het lijkt nu al op de definitieve doodsteek van plannen, die sommigen al bij voorbaat onrealistisch noemden.
Eeklose schepen van Mobiliteit Marc Windey (SMS): “Voor het potentiële stuk Eeklo-Maldegem blijkt het resultaat niet bijzonder positief en overweldigend te zijn. Het zou veeleer een verschuiving van passagiers van De Lijn naar de trein betekenen. Er zou ook bijna geen effect zijn op het autoverkeer, dat slechts minimaal zou verminderen.”
Tweede studieluik
“In een volgende studiefase zal het ‘eventuele’ tracé van de nieuwe lijn worden onderzocht”, gaat Windey verder. “Dat zal veel duidelijk moeten maken. Maar als de vele overgangen van drukke wegen (Balgerhoeke, Ringlaan, Zandvleuge, Opeisingstraat, Blommekens, Kerkstraat, Oostveldstraat) niet gelijkgronds mogen gebeuren, lijkt dit een enorme en onbetaalbare opdracht voor het zeer beperkt resultaat. Bovendien moet, bij de uitbouw van een reguliere treinverbinding met Maldegem, het Stoomcentrum met zijn museumtreinen zijn rijactiviteiten op die lijn stopzetten.”
Ontdubbeling spoor
Eeklo was nooit voorstander om de spoorlijn door te trekken omdat de trein ook achter vele Eeklose tuinen zou rijden. Het stadsbestuur kijkt wel uit naar andere resultaten van het onderzoek. “In de studie zit ook een onderzoek naar het verhogen van de frequentie van de treinen van Eeklo naar Gent. Daarvoor is een ontdubbeling nodig van het huidige enkelspoor tussen Eeklo en Wondelgem. Ook de elektrificatie van de lijn - het vervangen van de huidige vervuilende dieseltrein- zit vervat in het studiewerk.
Intussen blijft Eeklo voor de trein vanuit Gent een eindstation en wordt de lijn vooralsnog niet doorgetrokken naar Maldegem.
(PDB)