Ook de bankwereld ontsnapt niet aan de algemene trend van fusioneren, samengaan, afslanken of versmelten.

Maar een trio van gemotiveerde bankdirecteurs én hun medewerkers  uit het Meetjesland willen nu deze trend omdraaien. En ze zijn clever genoeg om hiermee geen risico’s  te nemen. Dit trio zijn ervaren zakenpartners en collega’s met jaren expertise en know-how. Ze brengen de tweebankkantoren ING Eeklo in de Boelare en ING Waarschoot (Stationsstraat) samen onder één koepel, zonder verhuis, zonder personeelsimpact, zonder andere naam, gewoon met een gezonde eigenzinnige filosofie.

Meetjeslanders

De drie bankdirecteurs zijn niet de eerste de beste. Het zijn twee heren en een dame die elk vroeger in Eeklo en Waarschoot een bankkantoor hebben geleid en van Eeklo afkomstig zijn of er al vele jaren wonen.

Serge Smitz (53), als Eeklonaar bekend als zoon van aannemer Armand Smitz en evenzeer als actieve deelnemer aan het plaatselijke sociale leven, was voorheen directeur van het Eeklose kantoor Belfius. Hij is jurist van opleiding en begon zijn carrière 27 jaar geleden bij het Gemeentekrediet in Sleidinge.

Dominique Segers (42) zit in dit gezelschap als o.m. fiscale experte en was van 2007 tot 2012 al directeur van het ING-kantoor in Eeklo (Boelare). Nadien werd zij door haar hogere directie naar Regio Gent geroepen om daar professionele klanten (middenstand, zelfstandigen, bedrijven) met haar expertise te begeleiden.

Filip Canty (44) zullen Waarschotenaars kennen als de huidige directeur van het ING kantoor in de Stationsstraat schuin tegenover het gemeentehuis. Hij is afkomstig van Evergem, economist, en al sinds 2002 actief als zelfstandig kantoordirecteur van het filiaal in Waarschoot.

Complementair

De drie zijn complementair in hun bankspecialiteiten en ‘vonden’ elkaar als vroegere collega’s toen ING plannen begon te maken in verband met strategische hervormingen. Hun gezamenlijke drive om als zelfstandige bankdirecteuren in de twee bestaande, goed draaiende kantoren klanten een professioneel “gezicht” te geven, bracht hen vrij snel samen. Met de hulp van de zes aanwezige bedienden willen zij volop gaan voor een persoonlijke aanpak. Dat is hun gemeenschappelijke heilige missie.

Andere aanpak

Naar buiten toe verandert er aan deze samensmelting niet veel. Het is vooral een andere aanpak en stabiliteit die klanten zullen appreciëren. Persoonlijk aangesproken worden, geholpen worden met bankverrichtingen (digitaal of aan het loket), geadviseerd worden door een Personal Banker of een Private Banker bij beleggingen, begeleid worden bij privé of professionele  kredieten of verzekeringen. Naast een vast aanspreekpunt beschikt elk agentschap over een online toestel en 2 selfbanking toestellen voor wie het snelle internetbankieren verkiest.

Samengevat: de ING-kantoren van Waarschoot en Eeklo krijgen vanaf heden een nieuwe aanpak onder de kundige leiding van drie zelfstandigen met jarenlange ervaring in de sector, met een eigen drive en filosofie, wars van de onpersoonlijke cultuur die in het banklandschap volop een vanzelfsprekende trend aan het worden is.

Piet De Baets