De drie laureaten van de Theo's 2008 zijn het er roerend over eens dat het winnen van een Theo een positieve stimulans voor hun bedrijf is geweest. Zowel Bart De Paepe (persoonlijkheid van het jaar), Sander Mollet (starter en meest creatieve onderneming) als Yves De Smet (etalage van het jaar) wijzen op de grotere naambekendheid die hun bedrijf te beurt viel dankzij de Theo's. Even belangrijk vinden ze echter ook de erkenning voor hun werk en dat van hun personeelsleden. 'Mijn werknemers voelden zich vorig jaar vereerd', zo verwoordt Bart De Paepe het.

Op woensdagavond 20 mei worden de Theo 's 2009 (Trofee Hedendaags Eekloos Ondernemen) voor de tweede maal uitgereikt in de Salons Mimosa in Eeklo. Het Eeklose stadsbestuur wilde de ondernemingen in de stad ondersteunen en belonen en organiseerde daarom vorig jaar voor het eerst dit business-event. Wij vroegen aan de winnaars uit de verschillende categorieën van vorig jaar wat de invloed van de Theo's is geweest op de verdere ontwikkeling van hun bedrijf. Op het gebied van publiciteit en naambekendheid bijvoorbeeld maar ook hoe de werknemers van hun bedrijf alles ervaren hadden.
Bart De Paepe won de Theo 2008 voor de persoonlijkheid van het jaar. De bedrijfsleider van Depa Ramen meent dat het winnen van de trofee zijn bedrijf meer naambekendheid heeft geschonken. 'De Theo 's zijn vorig jaar uitgebreid in de media aan bod gekomen. Op die manier kwam Depa Ramen op een positieve manier in het nieuws. Als bedrijfsleider word je er ook over aangesproken door collega's en klanten. Minstens even belangrijk vind ik echter dat ook mijn werknemers zich gesteund voelen voor hun inzet. Ik heb hen ook duidelijk gemaakt dat het winnen van de trofee ook hun werk was. Ik ben er zeker van dat ze zich vereerd voelden dat onze onderneming de Theo gewonnen had. Tenslotte vond ik het ook een erkenning van onze jarenlange inzet om het bedrijf te brengen waar het nu is', besluit Bart De Paepe.

WEBSITE
Ook Sander Mollet van SMO die vorig jaar met twee Theo 's ging lopen (starter en innovatie) wijst op het belang van de trofeeën.
'Het winnen van dergelijke trofee was en is zeer belangrijk voor een jong bedrijf als het onze. We plaatsten deze award bijvoorbeeld op onze website wat zeker en vast tot een groter vertrouwen van de potentiële klanten in het bedrijf heeft geleid. Ook onze vijfendertig werknemers leefden mee. Er werd zelfs een groot feest georganiseerd om de winst te vieren.' Yves De Smet tenslotte van koffiebranderij De Witte Zwaan die de trofee voor de mooiste etalage in de wacht sleepte, is eveneens overtuigd van de meerwaarde van de Theo's voor de Eeklose bedrijven.
'Het winnen van de Theo heeft ons zeker geen windeieren gelegd. De klanten reageerden uiterst positief en mijn medewerksters Chris en Petra waren door het dolle heen. Tevens was het een mooie reclame voor het beroep van koffiebrander. Zowel mensen van binnen als buiten Eeklo spraken ons erover aan wat bewijst dat de Theo's voor schitterende publiciteit zorgden. Het was een fantastisch initiatief dat Eeklo nog meer op de kaart zette als de winkelstad bij uitstek van het Meetjesland', aldus Yves De Smet. (Ives BOONE)