Daphne Coppieters uit de Vierweegse in Adegem is lid van ‘Extreme Couponing’ en ‘Promojagers’, twee groepen van couponjagers die steevast uitkijken naar de beste kortingsbonnen in folders en dagbladen.

Daarmee haalde ze eind februari nog de nationale media, toen Colruyt besliste het extreme couponjagen aan banden te leggen. “Elke euro die je bespaart is aardig meegenomen, maar echt extreem ben ik daar niet in”, zegt ze. 
Met haar hobby volgt ze de strapatsen van een man die zich ‘De Bonnenman’ noemt en al voor vele tienduizenden euro’s aankopen deed met een paar euro’s aan opleg.(zie verder).

Winterslaap
Eind februari reageerde Daphne Coppieters (29) in Het Laatste Nieuws op de plannen van Colruyt om het aantal kortingsbonnen dat klanten nog mochten aanbieden te beperken tot 5 per product. Die beperking kwam er, vooral nadat er zich vorig jaar iemand had aangeboden in een Colruyt met maar liefst 7.132 kortingsbonnen. Die was met enkele paletten vol producten gratis naar buiten gewandeld.
“Vijf bonnen is echt té weinig om nog met een winkelkar van 300 tot 400 euro aan de helft van de prijs naar buiten te rijden. Daarvoor heb je er meestal toch minstens een 20-tal nodig”, liet ze toen verstaan. 
De voorbije weken en maanden ging de Adegemse, zoals ook al haar collega-bonnenjagers, in een soort van winterslaap. Bij wet was het warenhuizen een paar maanden lang verboden om nog producten in promotie te zetten.  Folders kwamen prompt niet meer in de bus. Maar daar komt nu langzaam verandering in. De eerste reclamefolders mét bonnen zijn er terug en couponjagers komen weer tot leven.

Bonnenman
De bekendste bonnenknipper, vrees van vele grootwarenhuizen, is Norbert Verswijver, bijnaam ‘De Bonnenman’. Hij koopt zo voordelig mogelijk grote hoeveelheden goederen aan door grote aantallen kortingbonnen en promotie-acties samen te gebruiken en soms maar enkele euro’s op te leggen. 
Enkele van zijn meest spraakmakende acties zijn:

  • 2007 - aankoop ter waarde van 6.000 € diepvriesproducten met bonnen en een opleg van 0.05 € (Match)
  • 2007 - aankoop ter waarde van 48.511 € aan elektronica met bonnen en een opleg van 0.60 € (Blokker)
  • 2008 - aankoop ter waarde van 60.000 € aan schoenen met bonnen en betaling van 1 € (Merksem)
  • 2011 - aankoop ter waarde van 200.000 € parket met bonnen en 25 € opleg. (Home Market)
  • 2014 - aankoop ter waarde van 1.000.000 € tuinmeubelen met 200 bonnen (Blokker) 

Bonnenman (62) specialiseert zich in het zoeken naar een fout in de formulering op de bonnen. “Er staat nergens vermeld dat ze niet cumuleerbaar zouden zijn”, klinkt het bijvoorbeeld. Of: “De kleine lettertjes op de bonnen zijn vatbaar voor interpretatie”.
Media Markt Antwerpen had in 2010 met een bon een autoradio in promotie gezet voor 1 euro, maar vergat te vermelden dat elke klant slechts één radio mocht meenemen. Norbert bestelde er meteen vijfhonderd, legde de nodige bonnen voor en legde 500 x 1 € per radio op… Zijn acties brachtten hem telkens voluit in de media, maar er volgden soms ook lange procedures en minnelijke schikkingen.

Fanatiek 
Daphne begon er zelf zo’n anderhalf tot twee jaar geleden mee. 
“Een vriendin was lid van de facebookgroep ‘Promojagers’ en wekte zo  mijn interesse. Vroeger zou ik ook wel al eens een bon hebben uitgescheurd als mijn oog erop viel. Maar Promojagers zijn echt fanatiek op jacht en leden wisselen onderling veel tips uit waar je de beste promoties kan vinden. En zo begin je dan stilaan een passie uit te bouwen”.
Toch wil Daphne zichzelf geen extreme couponjager noemen. Behalve dan die ene keer. 
Daphne: “Ik wou eens zien of mij dat ook zou lukken. Dus speurde ik in reclamefolders en op het internet naar alle mogelijke bonnen en trok ermee naar Kruidvat, Match, Delhaize en Carrefour. Ik kocht er voor alles samen 300 euro, maar moest maar 30 of 40 euro betalen. Mijn bonnen hadden mij het tienvoudige opgebracht…Maar om zoiets elke maand vol te houden? Dan word je een professional. Bij de club ‘’Extreme couponing’ proberen bonnenjagers met hele winkelkarren voor weinig of geen geld de winkel uit te rijden. Ook al hebben ze dan 40 pakken Pampers of 100 blikjes Zwanworst mee.”

500 € per jaar
Daphne beperkt het jagen nu tot één keer per maand. 
“Ik stop wanneer ik vanop het internet - snel even googelen – of uit papieren folders en nieuwsbrieven genoeg bonnen heb”, gaat ze verder. 
“Ik denk dat ik nu elke maand toch tussen de 20 en 50 euro bespaar met die bonnen. Extreem is dat niet, maar op jaarbasis is dat toch snel een vijfhonderd euro. Altijd handig meegenomen als jong gezin dat aan het verbouwen is. Het is gewoon leuk om telkens te zien hoeveel je had moeten betalen en wat je in werkelijkheid hebt betaald.” 
Heel wat van die bonnenjagers doen het volgens haar echter niet alleen voor de eigen portemonnee. 
Daphne: “Er worden ook veel bonnen onderling geruild, of leden van die groepen verzamelen zoveel mogelijk bonnen om die dan aan andere mensen te geven in hun omgeving die het iets moeilijker hebben”.

Vele kleintjes 
Volgens Daphne is het nu al duidelijk dat velen beginnen beseffen wat ze door de coronacrisis elke week aan boodschappen kwijt waren. 
Daphne: “Uiteraard zullen ook de echte bonnenknippers  weer vlijtig aan de slag gaan, nu er weer nieuwsbrieven, boekjes met kortingsbonnen en reclamefolders in de brievenbussen vallen. Maar een pak mensen, die misschien hun loon zagen dalen of de prijzen in de warenhuizen zagen stijgen, zullen nu met kortingbonnen aan de slag gaan. Er zijn echt heel veel mooie promoties waar ze vroeger óver keken. Ze zullen snel de slogan ‘vele kleintjes maken een groot’ aan den lijve ondervinden”.

Belgen: kampioenen in bonnen knippen
De Belg, en zeker de Vlaming, heeft iets met kortingsbonnen. Het bonnenfenomeen zou volgens de legende op het einde van de 19de eeuw uitgevonden zijn door Asa Chandler, eigenaar van Coca-Cola. Hij deelde toen handgeschreven bonnetjes uit om zijn medebewoners uit Boston gratis te laten proeven van het zoete drankje. Nog altijd volgens die legende waren er 8,5 miljoen uitgedeelde bonnetjes nodig vooraleer Coca-Cola heel de Verenigde Staten veroverd had. 
Hoe dan ook, de Belgen zijn al jaren de Europese kampioen als het op bonnetjes (knippen) aan komt. Niemand in Europa doet beter.  Zo spaarden we in 2016 met 78 miljoen bonnen  liefst 121 miljoen euro uit. De voorbije jaren won vooral de E-bon, die van het internet wordt gehaald, aan belang. 

Piet De Baets