De Technische Universiteit (TU) Delft, afdeling Solar Boat Team, heeft in de afgelopen jaren succesvolle prestaties neergezet met haar boten op zonne-energie. Dit jaar neemt het team een volgende grote stap om een boot te ontwerpen en te bouwen die volledig vaart op waterstof. Met het project, genaamd Hydro Motion, werken de teamleden toe naar een enorm uitdagende wedstrijd: de “Solar & Energy Boat Challenge” die volgend jaar juli in Monaco zal plaatsvinden. De boot wordt ontwikkeld door 21 ambitieuze studenten en Maldegemnaar Alberto van Meenen maakt deel uit van dit team. De studenten willen hiermee de maritieme sector, momenteel een grootverbruiker van fossiele brandstoffen, inspireren om sneller te bewegen naar een ‘groene’ toekomst. Alberto is na het behalen van zijn diploma aan middelbare school Maricolen in Maldegem begonnen aan de studie ‘Lucht- en Ruimtevaarttechniek’ aan de TU Delft. Dit jaar heeft hij zijn studie aan de kant gezet om als Driveline Engineer mee te werken aan het hoger omschreven Hydro Motion project van de Delftste universiteit. Een grote stap met het plan om een boot die vaart op waterstof te ontwerpen, te bouwen en ermee te racen. Waterstof vervangt zonnepanelen DreamTeams van de TU Delft bestaan volledig uit studenten die een jaar lang hun studie aan de kant zetten om aan uitdagende en vernieuwende projecten te werken. Hiermee leiden zij ruimdenkende ingenieurs op. Het TU Delft ‘Solar Boat Team’ zet zich al jarenlang in om de maritieme industrie te laten zien wat er allemaal mogelijk is met groene energie. Dit doen zij door elk jaar een geheel vernieuwende boot te ontwerpen en te bouwen die efficiënt kan varen met slechts een klein beetje groene energie. Afgelopen jaren voeren deze boten op zonne-energie, opgewekt door de zonnepanelen op de boten zelf. Dit jaar gaat het team een stap verder. Op de boot die het team aan het ontwikkelen is zullen geen zonnepanelen meer zitten, maar zal groene energie zijn opgeslagen in de vorm van waterstof. De brandstofcel, die in de boot aanwezig is om waterstof om te zetten naar elektriciteit, produceert bijna geen broeikasgassen maar puur water. De overgang van zonne-energie naar waterstof is een ambitieus plan, wat het team erg enthousiast maakt voor deze uitdaging die in juli 2021 in Monaco zal plaatsvinden. Het team moet het in een spectaculaire wedstrijd op open zee opnemen in een race tegen andere boten die ook op groene energie varen. Interesse van bedrijven De teamleden denken dat ze met het gebruik van waterstof hun kansen zullen vergroten. Waterstof heeft een hoge energiedichtheid, wat betekent dat er veel energie zit in een kleine beetje waterstof. Dit maakt waterstof heel interessant als medium voor groene energieopslag. Zo blijft de boot licht en kan hun boot snel en efficiënt varen. Hun successen zullen bijdragen aan het inspireren van de maritieme sector die op dit moment nog steeds grootverbruiker is van fossiele brandstoffen. De studenten zien dat veel bedrijven hun Hydro Motion project met volle interesse volgen en zelf ook de potentie van waterstof beginnen zien. Op 21 januari 2021 zal het definitieve ontwerp van de boot bekend worden gemaakt tijdens een design presentatie. (PDB)